خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/09 - 10:33
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
فلاحت‌پیشه با اشاره به برگزاری مذاکرات صلح سوریه:

مذاکرات آستانه مانع منفعت‌طلبی بازیگران فرامنطقه‌ای در سوریه می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است ترکیه باید در جریان نشست مذاکرات آستانه به دور از تک‌روی، به‌گونه‌ای عمل کند که هرچه سریع‌تر منطقه از بحران خارج شود.

حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ‌ملت با اشاره به دور بعدی مذاکرات آستانه که قرار است به زودی از طریق ویدئوکنفرانس میان ایران، روسیه و ترکیه برگزار شود، گفت: نشست آستانه یکی از بهترین ابتکارات برای حل بحران به عنوان یکی از بحرانی ترین مناطق دنیا است.



نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: زمانی که تحولات سوریه به سمت پیچیدگی بیشتر رفت، بالاترین تنوع و تعدد نیروهای تروریستی در سوریه ایجاد شد و تعارض منافع کشورهای مختلف در این منطقه خودنمایی کرد، مذاکرات آستانه بود که توانست با ابتکار ایران و روسیه سوریه را که از اداره این بحران بازمانده بود، یاری کند.



ترکیه باعث کند شدن روند آستانه شده است



وی افزود: ایران و روسیه با شکل دهی مذاکرات آستانه در صدد بودند که اجازه ندهند منافع بازیگران فرامنطقه ای مثل آمریکا در سوریه تأمین شود و با اجرای عملیاتی تصمیمات مذاکرات آستانه باعث شدند کشوری که پیش بینی می شد به صورت دائم دچار کشمکش تروریستی باشد و آینده مبهمی پیش روی آن بود، جان سالم به در برده و بحران آن مهار شود.



فلاحت پیشه در ادامه ترکیه را تنها عاملی دانست که در طول 3 سال اخیر خلاف روند مثبت ناشی از تحولات آستانه حرکت کرده و افزود: از زمانی که ترکیه موضوع «منطقه حائل» در مناطق کردنشین را مطرح کرد باعث بروز التهاب در این منطقه شد و شرایطی مشابه عراق را برای این منطقه رقم زد.



این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: نقش ترکیه در عراق و سوریه باعث شد روند محو تروریسم از این دو کشور طبق برنامه ریزی مذاکرات آستانه پیش نرود.



وی در ادامه با تأکید بر اینکه سیاست ایران و روسیه در مذاکرات آستانه باید به گونه ای باشد که دولت مرکزی سوریه را تقویت کند، عنوان کرد: اهمیت این موضوع از آنجایی است که تقویت دولت سوریه می تواند باعث شود، حاکمیت این کشور به صورت مستقل با گروه های معارض و بدون پشتوانه، روبرو شده و حاکمیت ملی باثباتی را برای سوریه رقم بزند.



بحران کردها برای ترکیه یک موضوع داخلی تلقی شود



فلاحت پیشه در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با وجود کارشکنی های ترکیه در قبال سوریه می توان به نتیجه مذاکرات آستانه امیدوار بود یا خیر، اظهار داشت: اختلافات جدی تری در آستانه حل شده و در حال حاضر 3 طرف می توانند این بحران را نیز مدیریت کنند و ترکیه نیز به خوبی می داند که اگر هرچه سریع تر بحران مرزی سوریه حل نشود، در نهایت موجب خسران برای آنها خواهد شد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: به سود ترکیه است که از این شرایط استفاده کرده و تحولات را به گونه ای مدیریت کند که هم سوریه آرام حرکت کند و هم ترکیه دچار مشکل نشود ضمن اینکه همانگونه که بارها در نشست با هیأت های ترک به آنها گفته ام، حل بحران کردها در ترکیه یک موضوع داخلی بوده و آنها باید این معضل را در داخل کشور خود حل کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 297155
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار